איגוד האברכים

הבית של הכוללים באלעד

זה התחיל מרעיון פשוט ליצור מכנה משותף בין הכוללים ובני התורה הספרדים באלעד # כיום משמש ‘איגוד האברכים’ באלעד כארגון הגג המייצג תחתיו עשרות כוללים ברחבי העיר # בין פעולות האיגוד: מכירות מוזלות במהלך השנה ובפרט לקראת החגים, קופת גמ”ח, שיעורי תורה, פרויקט כתיבת מאמרים תורניים ועוד

כסא פשוט, שולחן מהוה וארון קטן. זהו סיכום המפקדה של איגוד האברכים. זהו כל התיאור על המקום ששולט על איגוד ענק, יחיד מסוגו בארץ, בטח באלעד, איגוד של מאות אברכי כוללים מכל רחבי העיר. זהו איגוד האברכים בנשיאותו של המרא דאתרא, הגר”מ מלכא שליט”א. עוד אחד מהמפעלים הכבירים שהגה והקים רב העיר.
מהו האיגוד? מהן מטרותיו? לשם מה הוא הוקם?
פגשנו את מנהלי הארגון, הרה”ג ר’ שלמה פרץ והרב אליהו קרעי, שכל מה שמול עיניהם זה, טובת האברכים הספרדים באלעד. הם נקראו אל הדגל על ידי הגר”מ מלכא לפני כשלש שנים. המטרה העיקרית של האיגוד, כפי שהם מסבירים, היא אחדות מוחלטת בין כל הכוללים הספרדיים בעיר. מעין בית אחד שיכלול תחתיו את כל האברכים ויפעל לטובתם בכל המישורים.
הגרעין המקורי של האיגוד הוקם כבר לפני כמעט 12 שנים, עם הקמת תלמוד התורה לבני האברכים. המפנה המשמעותי הגיע בדרשה שנשא הרב מלכה בפני ציבור רחב, אז העלה את נושא ליכוד השורות והנחיצות שבדבר. קבוצת אברכים בראשות הרב פרץ והרב קרעי שלקחה את הדברים צעד אחד קדימה, יזמו את כנס היסוד ובחנוכה תשס”ח הוקם האיגוד.
מאז, התפתח האיגוד לכל אופני העזרה והסיוע.
“האיגוד לא הוקם כארגון חסד גרידא. ב”ה אלעד משופעת בארגונים כאלו, ואנחנו לא באים ‘להתחרות’ בהם”, מסבירים המנהלים. המטרה ממנה לא משים באיגוד היא, לאחד ולאגד את כל הכוללים לארגון גג אחד. גם אברכים שלומדים בערים אחרות הצטרפו עם השנים לאיגוד האברכים וכיום הם מונים כשש מאות חברים בלע”ר. פרט נוסף אותו חשוב להדגיש הוא, כי כל הפועלים באיגוד עושים זאת שלא על מנת לקבל פרס ובהתנדבות מלאה.

שיעורים, עלון וקופת גמ”ח

במסגרת האיגוד מתקיימים תמידים כסדרם שיעורים כללים ומרכזיים לכלל האברכים. עד כה נמסרו שיעורים על ידי המרא דאתרא הגר”מ מלכא, הרב הראשי הגר”ש עמאר, הגר”ש בעדני, הגר”ש בן שמעון, הגר”ש כהן, הגר”י יוסף, הגר”מ צדקה ועוד רבנים חשובים ומפורסמים. בכל פעם נמסר השיעור באחד הכוללים החברים באיגוד, כאשר הסבב כולל את כולם בסופו של דבר, לשיעור מגיעים כל האברכים וראשי הכוללים מהכוללים האחרים, יחד מונים השומעים בכל שיעור כארבע מאות משתתפים. שיעורים אלו תורמים באופן מוחשי לגיבוש והאחדות בין כלל הכוללים הספרדיים בעיר, כאשר האברכים נושאים ונותנים במשך זמן רב אחר השיעור בנושאים שלובנו בו.
עלון תורני ייחודי יוצא בקביעות על ידי האיגוד. העלון, נתיב חכמה, מכיל מאמר תורני מהמרא דאתרא וכן נושאים וחידושי תורה שנלמדו באחד הכוללים באיגוד. העלון מופץ באלפי עותקים ומתקבל באהדה רבה בקרב הלומדים החשובים. בנוסף, פועלים חברי ההנהלה לכינוס אירועים גדולים מידי תקופה, בצורה ובאווירה התואמת את מעמדם וכבודם של בני התורה. כך למשל במעמד שמחת בית השואבה שערך האיגוד בסוכות. כאשר כל האברכים העריכו ולא גמרו לשבח את השמחה האמיתית והראויה לה הם זכו.
האיגוד מקיים קופת גמ”ח אותה מנהל הרב אליהו קרעי. כל הכספים בגמ”ח הענק מגיעים מהפקדות ותרומות של אברכים ונדיבי עם. כיום מונה קופת הגמ”ח מאות אלפי שקלים והיד עוד נטויה להרבות ולהוסיף על מנת להגיע למענה לכל פונה.

בשאיפה להרחבת הפעילות

מטבע הדברים, התפתח האיגוד גם לחלק הצרכנות והסיוע הכלכלי. המצב הקשה של אברכי הכוללים לא נמלט מעיניהם של המנהלים. לשם כך הם הגו את כרטיסי החבר של כל חברי האיגוד. הכרטיס מעניק הנחות קבועות בחנויות בעיר שמגיעות עד לכדי 25אחוזי הנחה בכל קניה.
במסגרת מפעלי החסד שבאיגוד, נערכות מכירות ענק של מוצרי יסוד במחירים אותם לא ניתן להשיג בשום מקום אחר. מוצרי בשר, עופות ודגים נמכרים במחירי עלות זולים, עקב הכמויות הגדולות אותם מזמינים המנהלים, וכן הסבסוד אותו מעניקים התורמים הרבים ששמחים לקחת חלק בסיוע החשוב לבני התורה באלעד.
מדהים לגלות עד כמה מעורבים כל העוסקים במלאכה עד לפרטים הקטנים. במהלך הכנת הכתבה נכנסנו לשוחח עם המרא דאתרא על האיגוד. הופתענו לגלות אותו משוחח עם אחד העסקנים על מחיר חליפות לפסח, כאשר הרב דן במחיר המדוייק ובכמות ההנחה אותה ניתן להשיג לאברכים.
לקראת החגים מחלקים באיגוד עשרות אלפי שקלים בתלושי קניה ברשתות המזון, הסכומים נקבעים על פי קריטריונים ברורים ועל פי המידע שמתקבל מכל ראשי הכוללים המכירים כל אברך ואת מצבו המדוייק. כך גם לקראת חג הפסח מארגנים באיגוד מכירה של מצות חבורה מהודרות במחיר זול ושווה לכל נפש.
אחת הפעולות הייחודיות לאיגוד, הוא מבצע כתיבת חבורות, לעידוד ותמרוץ האברכים להעלות על הכתב חידושי תורה. מעת לעת מתבקשים האברכים לשלוח מאמרים וחיבורים פרי עטם, כאשר ועדת רבנים בודקת את המאמרים ומזכה את הכותבים הנבחרים במלגות כספיות.

“האחדות מובילה להצלחה”

כדי להבין את מטרת האיגוד, טוב יהיה אם נצטט את דבריו של המרא דאתרא: “המטרה היא ללכד ולאגד את מכלול הכוללים תחת קורת גג אחת. אנחנו שואפים להגיע לזיקה וקשר בין כל הכוללים, בשיעורים ושיחות מרוכזות ואולי אף נגיע למגמות משותפות וכוללות בין כלל הכוללים באלעד. מה שייצור דיבוק חברים בין חברי האיגוד. אנחנו משתדלים לסייע לכוללים בכל דרך אפשרית, גם על ידי העזרה לקראת החגים, ב”ה אנו רואים ברכה בעמלנו, ועוד חזון למועד להמשך הפעילות והרחבתה”.
מה הניע את הרב לפעול להקמת האיגוד? שאלנו את הגר”מ מלכא.
“מאז הקמת העיר, הנושא הזה של התאגדות וליכוד השורות עומד לנגד עיני, כי יש כלל שהאחדות מובילה להצלחה. לשם כך הקמנו את איגוד בתי הכנסיות, את איגוד הרבנים וכמובן את איגוד האברכים. המטרה היא ללכד בשביל להצליח להשיג את המטרות המשותפות. וזה אכן הדבר היחיד שיכול בפועל להוביל למיצוי השאיפות.
המפתח להצלחה היא האחדות. כאשר אנחנו מגיעים ביחד, שום דבר לא יכול לעצור אותנו מלהגיע לשאיפותינו. אני מחפש את הדרך ואת השיטה להגיע לאחדות הזו. הרבה מההצלחה נזקפת לזכותם של העוסקים במלאכה, שעושים את מלאכתם בנאמנות ובמסירות נפש וללא קבלת כל תמורה עבור כך, זהו סוד הצלחתנו”, אומר הגר”מ מלכא.

מסירות ודאגה אישית

יו”ר איגוד האברכים, הרה”ג שלום פרץ, מלבד היותו ראש כולל יוסף אומץ, רב שכונות מערב בעיר ומו”צ בבית ההוראה של המרא דאתרא – עסוק ראשו ורובו בדאגה להצלחת פעילות האיגוד.
“הדבר שעליו אני יכול לומר שהוביל אותי לפעילות באיגוד, הוא סיפור מפליא שהייתי עד לו. באחד הימים הגיעה לבית ההוראה של הרב, אשה מסכנה שלא היה לה מקום ללון. היא פנתה אל הרב שיעזור לה במצוקתה.
כמובן שהתחילו במשרד לנסות ולפעול למענה. כעבור כמה שעות, השעה כבר היתה מאוחרת בלילה והנה על קו הטלפון שלי, הרבנית תליט”א. ‘מאחר וכבוד הרב כבר כמה שעות לא ישן’, היא אומרת ‘הוא כלהזמן דואג אם אותה אשה הגיעה כבר אל הפתרון’. היא מבקשת לדעת אם אכן הגענו לפתרון נוח עבורה.
המסירות הזו, הדאגה האישית הזו של הרב לכל צער או מצוקה, שכנעו אותי להצטרף ליוזמתו הברוכה של הרב. אם כזה אדם גדול לא חס על זמנו וכבודו כשמגיעה פניה לעזרה, קל וחומר שאנחנו צריכים לעזור לו בכל שנידרש”.

גיבוש אמיתי

לרב אליהו קרעי, הנמנה על דור המייסדים של כולל לקח טוב, ממקימי הת”ת פרי תואר ומראשי האיגוד, יש הסבר פשוט. “המניע שלי בפעילות באיגוד הוא, המחסור החמור שמורגש בקרב הספרדים בגיבוש אמיתי של כל הכוללים. נוצרה מין בושה אצלנו, כשמגיע זמן בו צריך לעמוד על שלנו ולבקש את מה שמגיע לנו. הסיבה לכך לדעתי היא הצורה בה מבקשים. כשהכל מגיע במרוכז, לאחר גיבוש אמיתי והכרת הצרכים המלאים. היחס הוא אחר ולכן הצרכים מתקבלים בהבנה וכמובן, הם מתקבלים בסופו של דבר.
“וכמובן יש את החלק התורני, כאשר ב”ה אנחנו מראים לעולם את מרכולתנו המשובחת. זהו הסיפוק האמיתי, כשרואים את ה’חבורות’ ואת שיעורי התורה המלאים. זהו עונג רוחני ששווה יותר מכל תמורה אחרת”, מסכם הרב קרעי.