בדרך המלך נלך

ללמוד ביישוב הדעת

כל מי שנכנס בשערי ת”ת “דרך המלך” באלעד, הפועל ע”י רשת “אור המלך” בנשיאותו של המרא דאתרא הגאון רבי מרדכי מלכא שליט”א, חש באווירה ייחודית שבאה לידי ביטוי בפיתוח סביבה לימודית אופטימלית. הקירות מקושטים בטוב טעם, דבר המראה על תשומת לב הצוות החינוכי לכל פרט שיכול לקדם את התלמידים למטרה. ההשקעה בניקיון ובטיפוח החצרות הנרחבים שסביב הת”ת. בלובי הת”ת מוצב מסך בו מופיעים נתוני הצטיינות, תוך ציון שקלול ההישגים ברמה הכיתתית. לצד המסך מופיע בגדול הכיתוב: “קנאת סופרים תרבה חכמה…”
עם תחילת הסיור בת”ת צדה את עינינו התעודה, וליתר דיוק הנוסח המופיע בגב התעודות המחולקות לתלמידים. בכל המוסדות נכתב בדרך כלל, כי “תעודה זו מהוה גיליון ציונים המשקף את ידיעותיו והישגיו הלימודיים של בנכם…”. על גב התעודה של “דרך המלך” נכתב: “הורים נכבדים, ההערכות המופיעות בגיליון זה משקפות בראש ובראשונה את מידת העמל והיגיעה של בנכם ואת יחסו למקצועות השונים. בנוסף מתבטאת בציון גם רמת ידיעותיו והישגיו הלימודיים”…
זו גם הסיבה שהציונים בתעודות ניתנים לא לפי ההישגים, אלא נלקחים בשקלול הציון, ביחס של כחמישים אחוז, מידת העמל וההשקעה.

כל ילד יכול

אתם הבנתם את זה? מה שחשוב לצוות הת”ת הוא בראש ובראשונה “העמל והיגיעה” ורק אח”כ הציונים. כדי לברר את הנושא המדהים הזה, פנינו אל מנהל הת”ת הרב ישי יזדי, ושאלנו לפשר השינוי בנוסח התעודה.
הרב יזדי קיבלנו בסבר פנים יפות, ונתן לנו על רגל אחת את ה”אני מאמין” החינוכי שלו. שמענו והוקסמנו.
“ראשית”, אומר הרב יזדי, “אנחנו מאמינים כי תלמוד תורה אינו מקום לתחרות אישית בין תלמידים, זאת בהתחשב בעובדה שלא כולם ניחנו באותם כשרונות. ובוודאי שאינו מקום למצטיינים ומוכשרים בלבד. כל ילד יכול להצליח, אם רק ירגיש שמאמינים בו, מטפחים את היכולות שלו ומצפים ממנו להיות מה שהוא יכול להיות”.
ואיך מיישמים את זה בשטח? שאלנו והרב יזדי מסביר: “אנחנו מסתכלים על הילדים במשקפיים חינוכיות ומתמקדים בכל ילד וילד באופן אישי ולא כקבוצה אחת גדולה. אצלנו גם ילד שהוא לא “השפיץ הגדול”, מרגיש שווה בין שווים וחש שגם הוא יכול ומסוגל. אנחנו כל הזמן מעודדים, מדרבנים וממריצים”.
כך לדוגמה, במבצעים וחידונים שנערכים מעת לעת, הדגש או הפרמטר לזכייה לא יתבסס רק על ההישג הסופי והצטיינות בידע. המדד העיקרי יהיה מידת ההשקעה והעמל. ויתירה מזו, הבחירה לא תהיה אישית של “חתן ההלכה”, או “המצטיין שזכה במקום הראשון”, אלא כיתתית וקבוצתית. כך יכול כל תלמיד להרגיש ששווה לו להתאמץ, כי יש סיכוי שיצליח יחד עם כיתתו או הקבוצה שלו לזכות.

כאן מחנכים!

“הגישה ב”דרך המלך”, היא גישה מבינה, מתחשבת ומעודדת”, מסביר לנו הורה את פשר הערכתו למקום הלימוד של ילדיו. “הילדים זוכים ליחס חם, אישי ולבבי. הם מרגישים שאוהבים אותם, שמעריכים אותם, ולא פחות חשוב, שנותנים להם את הכלים המתאימים אישית לכל תלמיד, להתקדם ולהצליח”.
בתלמוד תורה “דרך המלך”, למרות היותו המוסד החינוכי הגדול בעיר, פועלים בשיטת חינוך אישית וממוקדת, ומתייחסים לכל אחד באופן פרטני. לכאן לא מגיעים כי “חייבים ללמוד במסגרת כלשהי”. כאן התלמידים זוכים להשקעה אישית ולאווירה ייחודית. וכפי שהיטיב להגדיר זאת אחד ההורים – “כאן מחנכים! לא רק מלמדים”.
המחנכים והמורים, ובעצם הצוות כולו כולל מפקחים ומורי עזר, כולם בעלי הכשרה מקצועית. בנוסף הם עוברים הכוונה אישית תמידית ע”י המנהל הרב יזדי, שלפני הכל רואה מול עיניו את הצורך שכל איש צוות יבין את נפש הילד. שיידע לזהות ובזמן נקודות תורפה וחולשה, קשיים וצרכים, כדי לתת מענה בזמן אמת. כדי להיות לצידו של הילד בתקופה שהוא חווה קושי כלשהו. את הצוות מלווה גם יועץ חינוכי בעל שם, הרב חנוך רייך, שמעניק מניסיונו האישי ותורם לקידום הילדים.

קשר ישיר עם ההורים

חינוך הילדים ב”דרך המלך” לא מסתכם בין כתלי תלמוד התורה, ונמשך גם בבית, וזאת ע”י שמירה על קשר ישיר בין ההורים לצוות החינוכי. קשר כמוהו לא מוצאים בכל מקום.
“להורים יש חלק מרכזי ומשמעותי בחינוך הילדים”, אומר המנהל הרב יזדי, “ולכן אנחנו מקפידים על קשר מתמיד ושיתוף פעולה עם ההורים. אנחנו נותנים להם כלים, בדמות שיחות, סדנאות והרצאות – כדי להביא לידי ביטוי את מה שהילד מקבל בתלמוד תורה”.
הקשר עם ההורים מביא לכך, שבמידה ולילד יש קושי מסויים, או שהוא עובר תקופה לא קלה, הצוות יודע על כך ונרתם כדי לסייע.
ואכן, ההורים מרגישים שותפים מלאים למתרחש בין כתלי תלמוד התורה. אם זה בהיבט החינוכי, וגם בהיבטים הסביבתיים. הם יודעים שהם יכולים לפנות להעיר ולבקש על דברים שונים ויזכו ליחס וטיפול הולם עד לפתרון העניין.

מודל לחיקוי

דוגמה לייחודיות של תלמוד תורה “דרך המלך” ניתן לראות בעובדה, שבין עשרות הכיתות מצאנו 7 כיתות חינוך מיוחד לתלמידים בעלי קשיי למידה שונים, כשהמגמה היא לשלב אותם בהדרגה בכיתות הרגילות ובהמשך לשלבם בישיבות קטנות רגילות. מה שאכן מתרחש בפועל ובוגרי החינוך המיוחד מתקבלים בזרועות פתוחות ע”י ראשי הישיבות אשר מעלים על נס את הצלחתם.
מלבד ההשקעה וההתמקדות בהתאם ליכולות ולהתקדמותם האישית – הרי שהתלמידים הללו מרגישים כשווים בין שווים והם משתלבים בהווי ואווירת התלמוד תורה כמו כולם. העובדה שלא מסמנים אותם ולא תוחמים אותם במסגרת מוגדרת, מאפשרת להם להתקדם להישגים גבוהים ובמשך השנים לעבור לכיתות רגילות, כל אחד בהתאם ליכולותיו.
רגע לפני שעזבנו את שטח התלמוד תורה, שמענו אנקדוטה קטנה, שבעצם אומרת המון על המהות ומשקפת היטב את רוח המקום. אחד מאנשי הצוות סיפר לנו, שבכל סוף שנה, במסיבת הסיום של תלמידי כיתה ח’, כל תלמיד מקבל שי אישי שיש בו מסר וערך לחיים. כל תלמיד מקבל סטנדר. אמיתי, כמו בישיבה. וזה אומר הכל. על החינוך, על ההסתכלות ועל השאיפה, שכל אחד יגדל בתורה לתפארת המשפחה.
לא פלא שתלמוד תורה “דרך המלך” נבחר כמייצג את העיר בביקורי אח”מים, ולא פעם ע”י משרד החינוך, כמקום בו ייערך כנס יועצים ארצי, כדי שילמדו ויעתיקו את השיטה. ילמדו את הדרך. דרך המלך.

באנו לסקר ויצאנו נפעמים ומרוגשים. מצאנו תלמידים שאוהבים את מקום הלימודים שלהם. מצאנו הורים שלא פוסקים מלהלל ולשבח את תלמוד התורה של ילדיהם. ובעיקר מצאנו מקום המשלב חינוך ערכי וצוות מקצועי שנותן את הלב.