חידון ההלכה הארצי-ת”ת “פרי תואר” אלעד – במקום הראשון בארץ

מבין עשרות אלפי תלמידים, לאחר שינון מוקפד של מאות הלכות, צליחה של עשרות מבחנים והתמודדות בחידון הפומבי הקשה – זכה התלמיד אברהם חיים אלון מת”ת “פרי תואר” בכתר “חתן השבת” של ילדי ישראל * בתוארו זכה החתן בתום כנס גדול ומרשים שהתקיים בבנייני האומה בירושלים, בנוכחותו של מרן פוסק הדור הרב עובדיה יוסף שליט”א, בהשתתפותם של רבנים ואישי ציבור, ואלפי ילדים מכל רחבי הארץ.

5,000 הילדים שגדשו את הכיסאות המרופדים של האולם המרכזי בבנייני האומה בירושלים, המתינו במתח ובסבלנות רק לדבר אחד: לרגע בו תיחשף זהותו של הילד שיזכה בתואר “חתן השבת העולמי”.

בין הילדים הרבים ששהו באולם הגדול נכחו גם תלמידי ארבע כיתות ה’ ו’ מתלמוד תורה “פרי תואר” באלעד, שבדיוק כמו ‘עמיתיהם’ מרחבי הארץ, שהו במתח לקראת רגע ההכרזה.

 המנחה, ר’ אלי שמחיוף, כחכח בגרונו כמתבקש, העביר את עיניו לאורכו ולרוחבו של הקהל הצעיר שהביט לעברו בציפייה דרוכה, נטל אוויר לריאותיו, ובקול רם וברור החל להכריז את שמו של הזוכה…

חתן ההלכה

אולם כדי להבין כיצד התנקז לו כל כך הרבה מתח למספר מדוד של שניות מכריעות, עלינו לשוב אל נקודת ההתחלה.

החזרות הראשונות לקראת החידון הארצי החלו בשלהי חודש טבת. מאות תלמודי תורה בכל קצוות הארץ קיבלו לידיהם חומרים לשינון (שכבת כיתות ה’ ו’), והמחנכים החלו להאיץ בתלמידים להשקיע מזמנם וממרצם, כדי ליצור לעצמם סיכוי להשתתף בחידון הגדול.

בסופו של תהליך נבחר מספר מצומצם של תלמידים – נציג אחד מכל כיתה – להתמודדות בחידון המרכזי שעתיד להיערך בירושלים.

לאחר ההכרעה על זהות הנבחרים החלה עבודה קשה לא פחות: סיוע לשינון רציף של החומר הרב, המקיף את רוב התחומים הנוגעים להלכות שבת.

הנציג הנבחר נדרש לגלות בקיאות מופלאה בצד ההקפדה על השינון והחזרה, וכן להבין את ההלכות על בוריין בכל מיני אופנים, כחלק מההכנה לקראת המבחן התובעני.

ביום המיועד, יום חמישי ג’ בניסן, הגיעו מאות אוטובוסים אל חניוני בנייני האומה בירושלים. האוטובוסים פלטו מקרבם בזה אחר זה זרם בלתי פוסק של ילדים, שכל אחד מהם קיבל כרטיס הגרלה על עצם השתתפותו, וכוון אל מקומו המיועד באולם הכינוסים.

נציגי הכיתות – 250 מספרם – הובאו אל מתחם ייעודי לצורך ביצוע מבחן בכתב, בזמן שחבריהם נהנו בינתיים ממופע להטוטים מרתק, שהוצג עבורם באולם המרכזי.

מבחן הסינון הראשוני כלל 31 שאלות – 30 מתוכן בשיטה אמריקאית ושאלה נוספת בהבעה בכתב – ובסיומו הכריזו הבודקים את שמות 20 המאושרים, שקנו את מקומם על בימת הגמר.

לקול מחיאות הכפיים הרמות וכשאלפי זוגות עיניים מלוות אותם, עלו אל הבמה המפוארת 20 הנבחרים. זו הייתה גם הפעם הראשונה שהם חזו בשורת הרבנים הנכבדים, שהטריחו עצמם ובאו לכבוד המעמד.

סבב השאלות הראשון החל. הבוחן הראשי, הרה”ג ר’ אופיר מלכה שליט”א פתח בסדרת השאלות, השופטים זיכו את הילדים בנקודות, ובתום הסיבוב נותרו על הבמה 11 תלמידים בלבד. בהם – גם נציג ת”ת לבני אברכים “פרי תואר” אלעד.

בין לבין זכו באי המעמד לקבל את ברכתו של הרב הראשי, הגאון רבי משה שלמה עמאר שליט”א, שקרא לילדים להמשיך ולעסוק בלימוד הלכות השבת. אחריו עלה לנאום הרב זמיר כהן, שבירך גם הוא את הילדים היקרים, שלמדו והתייגעו בהלכות הרבות.

דובר חשוב נוסף היה גם יוזם החידון, הרב משה סיגרון מיבניאל (ראו טבלה), שנשא בפני התלמידים דברים נרגשים.

זה המקום לציין כי במהלך האירוע הוגרלו פרסים רבים ויקרי ערך, וחשוב לא פחות לציין, שבאחד הפרסים היקרים יותר – מסוק משוכלל המופעל בשלט רחוק – זכה יעקב יוסף סולימני, תלמיד כיתה ו’ בת”ת “פרי תואר”.

ההתרגשות הגיעה לשיאה עת הכריז המנחה על הגעתו לאולם של מרן פוסק הדור, הרב עובדיה יוסף שליט”א. ואכן, מחזה מרהיב היה זה עת נעמדו על רגליהם אלפי צעירי הצאן, לקול שירת ה”ימים על ימי מלך תוסיף”.

הסבב השני, שהיה מורכב משאלות בכתב, היה גם הסבב המכריע. כשהרבנים-הבוחנים נטלו לידיהם את דפי המבחן והחלו בבדיקות ובהתייעצויות, החל מרן פאר הדור לשאת את דבריו.

התרגשות רבה ניכרה על פניו של מרן שליט”א שעה שבירך את הילדים במשך דקות ארוכות, וכל ברכה וברכה נענתה באמירת “אמן” רמה.

לאחר שסיים מרן את דברי התורה והברכה ניגשו המארגנים לביצוע ההכרזה. באולם כאמור, שרר מתח רב. כל ההשקעה והעמל, התקוות והציפיות, התנקזו לדקות ההכרזה המכריעות. המנחה, ר’ אלי שמחיוף, כחכח בגרונו, העביר מבט על פני הקהל, השתהה לרגע קט ואז הכריז בקול רם וברור: “חתן השבת לשנת תשע”ג הוא התלמיד החשוב אברהם חיים אלון, מכיתה ה’ 1 – מתלמוד התורה פרי תואר אלעד”!

עד מהרה הוקף הזוכה הנרגש בשלושת הסגנים ובשאר המתמודדים, ולקול צלילי תזמורת “המנגנים” – שליוו את האירוע כולו – הובל אחר כבוד לקבלת ברכה מפוסק הדור והדרו, מרן הרב עובדיה יוסף שליט”א.

הפרסים שקיבל לידיו “חתן ההלכה”, בצד כתר התורה שהונח על ראשו: סט ספרי קודש – בהם הש”ס המפואר של “עוז והדר” – וכן מגילת אסתר כשרה ומהודרת, כתובה על קלף.

יש לציין כי הגר”ע שליט”א הקפיד להעניק במו ידיו את הפרסים לילדים הזוכים, וזה לכשעצמו הרי הפרס הגדול ביותר, שילד תלמיד חכם יכול לייחל לעצמו.

מתנות רוחניות לבן שנפטר

על ההתרגשות הרבה במעמד החידון תוכלו לקרוא בכתבה המובאת בפניכם, אולם ככל שידובר ויתואר  מפלס הרגשות הגואה – המשותף לכל הנוכחים – עבור אדם אחד היווה האירוע שיא אחר של התרגשות.

לאדם היקר הזה קוראים הרב משה סיגרון, ותחילתו של רעיון נעוץ דווקא בטרגדיה שעברה על משפחתו.

לפני כשבע שנים נהרג בנו של הרב סיגרון – יוסף ז”ל – בתאונת דרכים קשה. במהלך ימי השבעה קיבלו על עצמם ההורים, הרב משה והגב’ מרים, לשלוח לבנם המנוח מתנות.

מכיוון שאין כל אפשרות לשגר מתנות אל עולם האמת, החליט האב לשלוח לבנו ‘מתנות רוחניות’, המסוגלות לגמוע את המרחקים שמחוץ להישג ידם של בני האדם.

האב היקר החל לייסד שיעורים לעילוי נשמת בנו, עם שימת דגש על חיזוק לימוד הלכות השבת, כשגולת הכותרת היא כמובן החידון המרכזי, עליו אנו מדווחים כעת.

וכך, מידי שנה בשנה, מתקיים החידון המקיף ורב המשתתפים, המיועד לילדי ישראל ב’גיל הביניים’ – עדיין לא בחורי ישיבות, אבל כבר לא ילדים קטנים.

חילך לאורייתא

עם ההכרזה על זהותו של “חתן השבת” – התלמיד אברהם חיים אלון – התמלא לבם של רבני ותלמידי “פרי תואר” בגאווה גדולה. 

השמחה והאושר ניכרו על פניו של מנהל הת”ת הרב אפרים אורשלימי שליט”א, ומחנך הכיתה הרב שמעון יחיאל, שעמל רבות להכין את תלמידו לקראת החידון, רווה נחת מלוא הכף.

הרבנים הודו למארגנים שנטלו על עצמם את מלאכת הפקת האירוע, המשנה לראש עיריית ירושלים ר’ אלי שמחיוף, העומד בראש ארגון “ועתה כתבו לכם” וראשי הארגון החשוב “קרן ישמח משה”.

יומיים לאחר מכן התקיימה מסיבה נוספת – פרטית יותר ומרגשת לא פחות – בכיתתו של החתן הזוכה.