ובמקום הראשון בחינוך לבריאות: גני “פרי תואר”

בתחרות ארצית שנערכה מטעם משרד החינוך בנושא בריאות, זכה במקום הראשון – גן “פרי תואר” שע”י מוסדות “אור המלך” באלעד

מבין עשרות גנים ברחבי הארץ, זכה גן מכינה “פרי תואר”, במקום הראשון בתחרות הארצית מטעם משרד החינוך בנושא הבריאות. הגן, בראשותה של הגננת הדסה מורי, נבחר ע”י משרד החינוך לייצג את מוסדות “אור המלך” בתחרות המאתגרת שהתפרשה על פני השנה כולה.

“תהליך הסבת הגן לגן בריאותי כלל שלבים רבים ומעניינים”, מסבירה המפקחת על הגנים, הגב’ תרצה צרפתי. “החל מנושאים שבועיים וחודשיים, כולם בנושא הבריאות, טיולי הסבר בעלי אופי בריאותי ומעורבות ישירה של הנושא בחיי היום יום. ההורים כולם נטלו חלק פעיל בתחרות. הם הוזמנו לערבי הורים בנושאי בריאות, שאורגנו ע”י הגן בשיתוף קופ”ח מאוחדת. ארוחות עשר של הילדים החלו לקבל גוון חדש, הילדים הביאו אתם בבוקר אך ורק אוכל בריא, שהורכב משלושה מרכיבי מזון, פחמימות, ירקות ופירות, כך שאפשר היה למצוא ילדים המנשנשים נבטים לארוחת הבוקר… השינוי הגדול הורגש במיוחד כאשר להפתעת כולם החליטו ההורים על שינוי בגישת יום ההולדת של ילדיהם בגן. לא עוד ממתקים ועוגות, אלא מסיבת יום הולדת הכוללת סעודה חגיגית וטעימה שאינה באה בסתירה עם הבריאות. למרבה ההפתעה גילו הורים רבים לראשונה את חשיבות המודעות לנושא הבריאות ע”י ילדיהם. הורים לילדים בגן סיפרו על שינויים מרחיקי לכת שעשו הם בביתם שלהם הודות לפעילות המקיפה בגן”.

במהלך כל תקופת המבצע למדו הילדים מושגים חשובים כמו אבות מזון, מרכיבי המזון, פירמידת בריאות, ההבדל במזון בין פעם להיום, הם הבינו את חשיבות השתייה המרובה, ההגנה מפני קרני השמש והפעילות הגופנית. הילדים למדו שתותים בריאים ללב, אגוזים טובים למוח, דברי חלב לבניית העצמות. גם חצר הגן טופחה על ידם באהבה. בגן עצמו עוצבו בעבורם מרכזי לימוד מרהיבים ומרתקים, בתוספת משחקים מיוחדים שסייעו אף הם להפנמת הנושא.

מדי פעם נערכו ביקורים מטעם משרד החינוך בגן המייצג. אנשי המשרד, שסיירו בכל הגנים המשתתפים בתחרות ברחבי הארץ, התקשו להסתיר את התפעלותם מאופן ההטמעה של נושא הבריאות בגן “פרי תואר”. הם הבחינו בהשקעה, ראו את התהליך הבנוי לתלפיות, את התערוכה, ובעיקר שמעו את ילדי הגן שהפכו ל”פרופסורים לבריאות” על ידי שחיו וחוו את הנושא במהלך השנה כולה.

בשבוע שעבר, לאחר מספר ביקורים של הוועדה, התקבלה הבשורה במשרדי “אור המלך” – המאמצים נשאו פרי. הגן זכה במקום הראשון בתחרות הארצית.

“השמחה בזכייה היא כמובן כפולה ומכופלת”, אומרת לנו רכזת הגנים הגב’ שרית בובליל. “מלבד השמחה בזכייה עצמה, העלנו נושא כה חשוב וערכי, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה מעשית, בצורה הממצה ביותר. הילדים קיבלו מתנה אמיתית: צידה ודרך חיים. וזהו שכרנו העיקרי. נושא ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, הנו בגדר חשיבות גבוהה בדור שלנו בו מתבררת המשוואה בין אימוץ אורח חיים בריא בשנות הילדות לבריאות איתנה בעתיד”.
יצוין שזו הפעם הראשונה שגני “המוכר שאינו רשמי” משתתפים בתחרויות מטעם משרד החינוך, וזו פריצת דרך להמשך שיתוף פעולה פורה בעתיד.

הגב’ שרה פנחסי, המפקחת על גני המוכר שאינו רשמי מטעם משרד החינוך, ליוותה את המבצע מתחילתו ועד לסיומו המוצלח.