הכיני לך צידה…

בבית יעקב “פרי תואר” לבנות אברכים, חגגו מסיבת בת מצווה למחזור הראשון של בנות כיתה ו’

מסיבת בת מצווה ייחודית התקיימה בבית יעקב “פרי תואר” באלעד, המיועד לבנות אברכים ופועל ע”י רשת “אור המלך” בנשיאות המרא דאתרא הגר”מ מלכא שליט”א.
גם המסיבה הזו, כמו כל הפעילויות לאורך השנה נערכה ברמה רוחנית ומקצועית גבוהה. מסיבת בת המצווה נערכה באופן שונה ממה שמקובל בבתי יעקב, כשהמוטו שעומד לנגד עיני ההנהלה והצוות החינוכי הוא האווירה המשפחתית החמה והמיוחדת שמלווה את משפחת “פרי תואר” מיום היווסדו. אווירה הניכרת בין הצוות להורים ולהנהלה ובין הילדות לצוות, כמשפחה אחת גדולה וחמה.
האמהות, הסבתות והילדות בנות המצווה הוזמנו לשמחה משפחתית של ממש שהתקיימה באולם האירועים ויז’ניץ, סביב שולחנות ערוכים וסעודה מלאה, כששמחה והתרגשות עמדו באוויר. תחושה מרוממת של יום קבלת עול תורה ומצוות.

הכתר של בת המלך

המעמד נפתח בדברים היוצאים מהלב של המרא דאתרא הגאון רבי מרדכי מלכה שליט”א, נשיא מוסדות “אור המלך”, ולאחר מכן של רעייתו הרבנית מלכה תליט”א ומנהלת בית הספר הרבנית אלימלך. הדוברים ברכו את בנות המצווה ובני משפחותיהן, ואת הצוות החינוכי של בית יעקב “פרי תואר”, והוסיפו דברי חיזוק בדבר “גדול המצווה ועושה משאינו מצווה ועושה”. החוט המקשר בין הדברים היה החשיבות של בת המצווה, והשוני בין יום הולדת שגרתי, לבין היום הגדול הזה שבו ילדה מקבלת על עצמה עול מצוות.

עוד דובר על גודל קיום את המצוות מתוך שמחה, כמו בת מלך. “הכתר שעל ראשך זוהר באבנים יקרות שמסמלות את המידות הטובות, צניעות חסד וותרנות אהבת הזולת”, אמרה המנהלת וציינה כי במידות אלו עסקו הבנות במהלך כל השנה, ע”י פעילויות מיוחדות שסבבו סביב “הדריכני בנתיב מצוותך”. מדי תקופה חיזקו מידה מסוימת לפי י”ג המידות של רבי ישראל סלנטר. תוך כדי פעילויות מרתקות למדו הבנות על מצוות הבית היהודי, כמו האחריות על כשרות האוכל, ניפוי, ברירת אורז וכדו’, הן יצאו ליום תפילה מיוחד בכותל המערבי, ואף ביקרו בבית יעקב מקביל בירושלים, שבו הייתה להן פעילות בנושא התפילה. קלסר בת המצווה של הילדות היה לשם דבר בבית יעקב “פרי תואר”, והוא היה ערוך לפי הנושאים שמייחדים את בת המצווה. השקעתן של הבנות ניכרה בקלסרים המרהיבים והמושקעים בטוב טעם.

צידה לדרך

לאחר מכן התקיים טקס חלוקת שי לתלמידות על ידי המנהלת והמחנכת. הן קיבלו בזו אחר זו תהילים בכריכת עור עם הטבעת השם בתוספת ברכה מיוחדת, שיזכו להשתמש בתהילים באירועים משמחים. גם ההורים קיבלו שי נאה, תמונה אומנותית מרהיבה, פרי יצירתן של בנות המצווה.

לאחר סעודת המצווה הגיע החלק האומנותי, בנושא “הכיני לך צידה” ונסב סביב הדברים החשובים באמת שיש לעשות בזמן הקצוב שלנו בעולם. במה עלינו להתמקד, מהו העיקר ומהו הטפל. ההצגה סיפרה על בן כפר שנסע להתפרנס במקום אחר, לאחר עבודה קשה ולאחר שאסף הון רב התכוון לחזור לביתו. בן הכפר זכר שעירו אינה משופעת בדגים והחליט לקנות דגים בכל כספו ולהביאן לעירו כדי למוכרן ברווח. בדרך הארוכה הביתה הבאישו הדגים, וכשהגיע לעירו כבר לו היה מה למכור. כך שעמלו היה לשווא. הבין האיש שהשקיע את כל מה שיש לו בדבר הלא נכון. למזלו נותרו בכיסו מספר אבנים יקרות קטנטנות, שבמקום ממנו הגיע לא היה להן ערך כלל כיוון שהיו פזורים שם בשפע, אולם כעת עמדו האבנים הקטנטנות והיקרות לזכותו והוא הצליח להתפרנס מהן בכבוד. המסר הברור הדהד באולם המרהיב של חגיגת בת המצווה. האדם מגיע לעולם עם מזוודה, והשאלה היא, מה הוא בוחר להכניס לתוכה לבוא העת. האם הבלי העולם הזה שאין להם כל חשיבות בעולם הבא? או זכויות ומצוות שהן כמרגליות יקרות שבעולם הבא ערכן רב! בנות בת המצווה הופיעו בחן רב, בהצגה מחולות ושירה, והצליחו לרגש את המשתתפות שלאורך כל האירוע מחו דמעות נרגשות.

סמל ודוגמא

האמהות והסבתות התרגשו ודמעו, ולא פסקו מלהודות להנהלת בית יעקב “פרי תואר” ובפרט למחנכת המיוחדת במינה הגב’ ישראל, שעושה כל השנה למען הבנות, דבר שבא לידי ביטוי בגדול במסיבת הבת מצווה. הן הודו במילים חמות גם למאמנת שאף היא מורה מצוות בית הספר.

עם תום האירוע, זרמו להנהלת “פרי תואר” משובים חמים ומרגשים ממשפחות בנות המצווה. אין ספק שהרושם העז של הדברים, ועומק התוכן שנמסך בערב כולו, ילווה את הילדות ובני משפחתן כצידה לדרך הארוכה שעוד לפניהן. ניכר בפניהן של בנות המצווה שהמסר שעבר לאורך כל חודשי פעילות הבת מצווה הטעין את מזוודתן וחידד את השאיפה להתעלות. שזו בעצם מטרתה העיקרית של מסיבת בת המצווה. מתוך תפילה שבית יעקב “פרי תואר” ימשיך להוות סמל ודוגמא ויצעד קדימה עם הצוות המעולה הן ברמה הרוחנית וחינוכית הגבוהה, והן בפן המקצועי.